پس از گذشت حدود دو قرن از ظهور اسلام، این دین توانست بخش زیادی از جهان آن روز را با تعالیم خود نورافشانی کند. در این سرزمینها تمدنی جوانه زد، رشد کرد، بالید و چند قرن، جهان را تحت سیطره خود قرار داد. پایههای این تمدن را علومی تشکیل میداد که حاصل مطالعه، تحقیق و تلاشهای فراوان دانشمندان مسلمان بود.
تاریخ هنر به سرگذشت هنرهای تجسمی، نمایشی، شنیداری و کلامی اشاره دارد و به سیر تحول آن در گذر تاریخ میپردازد. نقطهٔ آغاز تاریخ هنر در جهان، هنر ماقبل تاریخ و آثار هنری غارنشینان —اغلب نقاشیها و مجسمههای بدوی (به انگلیسی: primitive) و ابتدایی از حیوانات و انسانها— است. علاوه بر هنر ابتدایی، تاریخ هنر را میتوان بر اساس منطقه به چند عرصه تقسیم کرد. هنر خاور باستان در سرزمینهای خاورمیانه و هندوستان، هنر یونان باستان و روم باستان، هنر بیزانس، هنر اسلامی، هنر خاور دور، هنر قرون وسطا در دوران استیلای کلیسا بر اروپا، هنر دورهٔ رنسانس، هنر نوین غربی و در نهایت هنر نوگرای دوران جدید در قرن بیستم از آن جملهاند. به عقیده پژوهشگران غربی تاریخ هنر، هنر ابتدایی میتواند هنر انسانهای معاصر را که سبک زندگی و فرهنگی بدوی دارند، در کنار هنر انسانهای ماقبل تاریخ در برگیرد. برخی این نگاه پژوهشگران غربی را ناشی از سلطه فکری خاصی میدانند که آنها در برخورد با سایر تمدنها و براساس توسعههای مادی و فنآورانه تمدن غربی برای خود قائل هستند.
تاریخ هنر
(نام اصلی به انگلیسی The Story of Art است که توسط مترجم به این صورت
ترجمه شدهاست)، نام کتابی است از ارنست هانس گامبریچ که به سیر تاریخی
تکامل هنر (به طور خاص، هنرهای تجسمی) از انسانهای نخستین تا سبکهای مدرن
میپردازد. این کتاب نخستین بار در سال ۱۹۵۰ منتشر شد. برگردان این کتاب
به فارسی را علی رامین در سال ۱۳۷۹ انجام داده و «نشر نی» آن را منتشر
کردهاست.
نقدهای تحسینآمیز متعددی در مورد این کتاب وجود دارد. پیر
روزنبرگ (Pierre Rosenberg) رئیس موزهٔ لوور گفتهاست که این کتاب از چنان
شهرتی برخوردار است که میتوان آن را با مونالیزای داوینچی مقایسه کرد.
آنتونی
گورملی مجسمهساز بریتانیایی دربارهٔ کتاب و کار گامبریچ گفته است
«مهمترین هدیه او به ما قابل فهم کردن روند زنده هنر برای همه ما بوده است.
او تجربه قانونمند مطالعه هنر را از یک تاریخ فرهنگی خشک، به نوعی
ماجراجویی تبدیل میکند. تاریخ هنر گامبریچ این نظریه توفنده را بیان
میکند که در واقع چیزی به نام هنر وجود ندارد و این تنها هنرمندان هستند
که وجود دارند.»
علوم در جهان اسلام قرون وسطی به دانشهایی گفته میشود که موضوع و مسائل آنها، دانشهایی است که مسلمانها در آن زمان بدان پرداخته و آثاری را منتشر ساختهاند، مانند علم تجوید، علم تفسیر قرآن، علم حدیث، علم کلام نقلی، علم فقه، علم اخلاق نقلی، علم عرفان عملی و نظری، .
هدف ازبسته بندی کردن این است که هم زمان نگهداری موادغذایی افزایش یابد و هم بطور کلی ازخطرعوامل فساددرونی و بیرونی و اکسایش حفظ شود همچنین حمل و نقل موادغذایی بهتر و اسانتر انجام گردد بسته بندی محصولات غذایی چنان جدی و مسئله ساز است که می باید دولت به عنوان گامی درراه توسعه صادرات تسهیلاتی برای وارد کردن دستگاه های جدید بسته بندی و موادلازم فراهم آورد و امکاناتی کافی دراختیارشرکت هایه صادرکننده قرار دهد دراین مقاله به مهمترین عوامل موثر درفساد ازجمله میکروارگانیسم و اکسیژن و نقش بسته بندی درجلوگیری ازورود آنها به موادغذایی تحت عنوان بسته بندی و بهداشت اهمیت اقتصادی بسته بندی که مهم ترین آن افزایش طول عمر نگهداری مواغذایی ویژگیهای بسته بندی مانند عدم تاثیر متقابل سوء بین محصول و ماده بسته بندی ویژگی مکانیکی مقاومت حرارتی وجذاب بودن ظاهربسته بندی و چندروش بسته بندی ازجمله روش بسته بندی اتمسفر تغییر یافته شماری ازانواع بسته بندی بررسی و به مزایا و معایب آنها پرداخته میشود همچنین به تاریخچه ای مختصر ازاستفاده ازاین مواد درموارد خاص نیز اشاره خواهد گردید یکی ازقدیمترین ظروف بسته بندی مخصوصا درمورد موادغذایی ظروف شیشه ای می باشد اعتقاد براین است که شیشه گری نوعی ازصنعت کوزه گری بوده و قدمت آن به 7000سال قبل ازمیلاد مسیح برمیگردد و درباستان ساخت بطریهای شیشه ای یک صنعت مهم بشمار می آمد
در طی سال های اخیر تمایل به استفاده از بیوپلیمرهای زیست تخریب پذیر در تولید مواد بسته بندی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از کاربردهای بالقوه این بیوپلیمرها، تولید بسته بندی های فعال حاوی مواد ضدمیکروبی می باشد. بسته بندی فعال از مفاهیم جدیددر بسته بندی مواد غذایی در پاسخ به درخواستهای مصرف کنندگان و گرایشات بازار توسعه یافته است. تکنولوژیهای جدید در بسته بندیمواد غذایی در راستای تولید صنعتی محصولات غذایی محافظت شده با روشهای ملایم تر، تازه، لذیذ و راحت با عمر انباری زیاد و کیفیت کنترل شده توسعه می یابند. در دهه های اخیر یکی از ابداعات در زمینه بسته بندی مواد غذایی بسته بندی های فعال و هوشمند است که بر پایه واکنشهای متقابل آزادانه با غذا و محیط غذا پایه گذاری شده که به کیفیت خوب، سالم، بی خطر و به کاهش آلودگی و مشکلاتزیست محیطی میپردازد. در این تحقیق سعی بر آن است تا ضمن معرفی انواع مختلف بسته بندی مواد غذایی، مروری بر تحقیقات انجام شده در زمینه اثر بسته بندی های مختلف در پوشش های مواد غذایی صورت پذیرد.
کارآفرینی به عنوان مهمترین ابزار تولید شغل و کاهش بیکاری همواره مورد توجه پژوهشگران و سیاستگذاران کشور اهمیتی فزاینده یافته است. یکی از مسائل مطرح در این حوزه، جایگاه آموزش کارآفرینی است. با وجود تحقیقات گوناگونی که در حوزه مذبور انجام شده، هنوز این سوال مطرح می باشد که آیا کارآفرینی قابل آموزش است؟ با توجه به اهمیت موضوع فوق الذکر، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش آموزش در کارآفرینی می باشد. در یک مقاله مروری و استنتاجی به بررسی یافته ها و نظریات موجود پیرامون آموزش کارآفرینی پرداخته می شود. تحولات دهه 90، آموزش پذیری کارآفرینی را با چالش مواجه ساخته و رویکرد کارجویی به کارآفرینی را تقویت کرده است. هوش، مرکز کنترل، خلاقیت و عزت نفس تحت تأثیر اقدامات آموزشی دستخوش تغییر می شوند، بنابراین، کارآفرینی به عنوان یک متغیر مرتبط با این مفاهیم نیز نمی تواند مستقل از آن باشد. نتایج پژوهش های اخیر حاکی از تأثیرگذاری دوره های آموزشی بر آگاهی، رفتار و نگرش کارآفرینانه افراد بوده است. این آموزش در خصوص شناسایی فرصت ها، ارائه ایده های خلاقانه، تعیین منابع لازم، مواجهه با ریسک پذیری، جهت داری به تفکر خلاق و انتقادی، مهارت سازی، توسعه نگرش ها و تغییر رفتارها خواهد بود.
کارآفرینی (به انگلیسی: Entrepreneurship)
به فرایند خلق ارزش جدید (مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در
نظر گرفتن ریسکهای ناشی از آن اطلاق میشود. واژه کارآفرینی از کلمه
فرانسوی "Entrepreneurs " به معنای "متعهد شدن " نشات گرفتهاست. کارآفرینی
اولین بار مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفت و تمامی مکاتب اقتصادی از قرن
۱۶ میلادی تاکنون به نحوی کارآفرینی را در نظریههای اقتصادی خویش تشریح
نمودهاند.
یوزف شومپیتر فرایند کارآفرینی را "تخریب خلاق" مینامد. به
عبارت دیگر ویژگی تعیینکننده در کارآفرینی همانا انجام کارهای جدید یا
ابداع روشهای نوین در امور جاری است. ژورف شومپیتر که از او به عنوان پدر
کارآفرینی یاد میکنند، واژه نوآوری را به کارآفرینی پیوند میدهد. به
عبارت دیگر ویژگی تعیینکننده در کارآفرینی انجام کارهای جدید یا ابداع
روشهای نوین در امور جاری میداند. از نظر او نوآوری در هر یک از
زمینههای ذیل کارآفرینی محسوب میشود.
ارائه کالای جدید
ارائه روش جدید در فرایند تولید
گشایش بازاری جدید
یافتن منابع جدید
ایجاد هر گونه تشکیلات جدید در صنعت
پیتر
دراکر، پدر علم مدیریت، کارآفرین را کسی میداند که فعالیتی را با سرمایه
اقتصادی خودش شروع میکند، ارزشها را تغییر میدهد و در محیط اطراف خود
تحول ایجاد میکند و به سمت بهتر شدن میبرد
تبلیغات (به انگلیسی: Advertising)،
(به فرانسوی: Publicité) تبلیغ ریشه درزندگی اجتماعی انسانها دارد و عملی
است که در آن فروشنده یا تولیدکنندهای با انجام امری سعی میکند که
خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند. این عمل با روشهای
گوناگونی انجام میشود.
آگهی به مطالبی گفته میشود که از جانب فرد یا
دستگاهی برای آگاه کردن عموم مردم تهیه و به روشی مناسب منتشر میگردد.
آگهیها میتوانند چاپی یا غیر چاپی باشند. همچنین از نظر مالکیت میتوانند
به دو گروه دولتی و غیردولتی تقسیم گردند. آگهی انحصار وراثت، ابلاغیه،
احضاریه، آگهی مزایده و آگهی استخدام نمونههایی از آگهیهای دولتی هستند.
گرافیک از
واژهٔ یونانی graphikos است و به معنای آنچه است که مربوط میشود به طرح
زدن و طراحی. تعریف دیگر از گرافیک هر کار یا شیوهٔ مربوط به کشیدن تصویر
از روی یک چیز یا از انگاره آن است؛ و بنابراین همهٔ پدیدههایی را در بر
میگیرد که ایجاد شدهاند: به شکل یک نشانه، علامت، نقشه، طراحی، کشیدن از
روی یک چیز و به ویژه طراحی خطی یک پدیده.
هنرهای گرافیک شامل کشیدن،
طراحی کلیشه و گراور برای چاپ و طراحی گرافیکی است. صنایع گرافیک شامل همهٔ
تکنیکها و فعالیتهایی است که در تولید یک کار چاپی نقشی ایفا میکنند.
طراحی گرافیک پیشه یا هنر ارتباط بصری (ارتباط تصویری) است که از آمیزش
تصویرها، واژهها و ایدهها ترکیب شده تا اطلاعاتی را به تماشاگر برساند و
به ویژه در او تأثیر مشخصی بنهد.
گرافیست پیشهای است در هنرها و صنایع گرافیک همچون طراحی گرافیک.
نقش گرافیک در تجارت را باید شاخه ای از گرافیک دانست که هدف آن فروش و عرضه کالا است، طراحان گرافیک این نکته را در نظر میگیرند که تا چه میزان فعالیت و اثر هنری آنها پیام تبلیغات را تقویت میکند. فعالیت هنری آنها میتواند فرهنگ بصری مخاطبان را تقویت و تضعیف کند تنها مسئله برای طراحان رضایت صاحبان کالا نیست و در کنار آن باید به تأثیر کار خود برای تبلیغ کالا توجه کنند.
گرافیک تبلیغات نیست بحث تبلیغ مربوط به دانش دیگری است که طراح گرافیک از آن دانش بی بهره است تفاوت تبلیغات و گرافیک از این عامل ناشی میشود که اطلاعرسانی تبلیغی با نوعی مبالغه همراه است؛ تبلیغات برای دستیابی به اهداف تجاری، سیاسی و اجتماعی تمام ابزار ها را بکار میگیرد در واقع ادبیات، موسیقی، نقاشی و شعر در ترکیب با یکدیگر و برای انتقال پیام به مخاطب مورد استفاده قرار میگیرند.
تاثیر گرافیک در تابلوهای تبلیغاتی کارهای گرافیکی گذشته از بعد اطلاع رسانی و قابلیت استفاده برای مخاطبان، آهنگهای بصری یک جامعه هستند آثار گرافیکی به میزان زیادی تولید میشوند و قسمت اندکی از آثار به حیطه هنر وارد میشود. این یک نگاه هنرمندانه (و نه صرفاً یک نگاه مصرف گرایانه و منفعت طلبانه) است. امروزه به سبب گسترش شرکت های تبلیغاتی تعداد طراحان هنرمند رو به کاهش است در تمام دنیا طراحان در مکانهایی که به امر تبلیغ میپردازند حضور دارند و خواستههای کمپانی تبلیغاتی را در قالب تصاویر و گرافیک بیان میکنند میتوان از گرافیک به عنوان مقدمه ای برای تبلیغات یاد کرد، تبلیغات حوزه گسترده تری از گرافیک را در بر می گیرد ولی ارتباط مستقیمی بین گرافیک و تبلیغات وجود دارد.
هنر گرافیک با قالبی تصویری مخاطب را تحت تأثیر قرار می دهد، تبلیغات با بهره گیری ۱۰۰% از این هنر مهر تأییدی بر این ارتباط متقابل می گذارد صورت های بزرگ و کوچک تصویری به انواع و اشکال متفاوت، اعم از آگهی های چاپی در روزنامه ها، مجلات، بیلبوردهای بزرگ، بدنه ی وسایل حمل و نقل، پوسترها و غیره همگی حکایت از ارتباط گرافیک و تبلیغات دارند.
منبع:پروژه تبلیغاتی شرکت
کارآموزی یک نوع نظام آموزشی است که در آن به کارآموزان با توجه به مهارتهای مورد نیازشان، آموزش داده میشود. دورههای کارآموزی شامل مشاغل صنعتی یا آموزش به افرادی که به دنبال مجوز برای فعالیت در یک حرفه هستند، میشود. کارآموزان، مهارتهای مورد نیاز در پیشه خود را در دورههای کارآموزی میآموزند. معمولاً بیشتر آموزشهای دورهٔ کارآموزی، در حین کار برای یک کارفرما -که آموزش کارآموز را برعهده دارد- انجام میگیرد؛ در عوض آن، کارآموزان نیز پس از کسب مهارتهای لازم، برای مدت معینی که بر روی آن با کارفرما به توافق رسیدهاند، کار خود را در محل، ادامه میدهند. به منظور پیشرفت بیشتر در دورهها، آموزشهای نظری نیز در آنها گنجانده میشوند که به شکل رسمی در دورههای ۴ الی ۶ ساله، در محل کار و همچنین در آموزشگاههای فنی و حرفهای یا دانشگاهها، در حالی که همزمان زیر نظر کارفرما هستند، انجام میگیرد.
یک شرکت تبلیغاتی شرکتی است خدمات مربوط به ایجاد، برنامهریزی و مدیریت کمپینهای تبلیغاتی و همچنین سایر فعالیتها در قالب بازاریابی یا پیشبرد فروش را به مشتریان خود ارائه میدهد. شرکتهای تبلیغاتی معمولاً شرکتهایی مستقل هستند که به کسبوکارهای مختلف خدمت ارائه میکنند.
به طور سنتی شرکتها برای تولید تبلیغات تلویزیونی و مدیریت کمپینهای تبلیغاتی چاپی با شرکت تبلیغاتی همکاری میکردند. امروزه شرکتهای تبلیغاتی کمپینهای تبلیغاتی را در مجموعهای از رسانهها اعم از چاپی و دیجیتالی برای مشتریان برنامهریزی و مدیریت میکنند. به شرکتهای تبلیغاتی که کار تبلیغات در رسانههای دیجیتال و آنلاین را انجام میدهند آژانس دیجیتال نیز گفته میشود.
اولین کانون آگهی در سال 1316 با عنوان کانون تبلیغاتی زیبا به مدیر مسؤولی حمزه نعمتی راه اندازی شد و نخستین مؤسسه تبلیغاتی ایران است که به طور رسمی به عضویت اتحادیه مؤسسات تبلیغاتی انگلستان و اتحادیه بینالمللی تبلیغات ایالات متحده درآمد و در سال 1319 شمسی اداره کل تبلیغات و انتشارات توسط عیسی صدیق در خانه سیدالعراقین تأسیس شد و به دنبال آن باید شروع فعالیت تبلیغات تجاری به معنی واقعی را سال 1325 دانست چنانکه در سال 1337 هجری شمسی در تهران 18 کانون آگهی مشغول فعالیت بودند.تبلیغات در ایران از دهه 42 تا 52 بر محور سیاست های اقتصادی در معرفی کالاهای مصرفی و رویدادهای روبنایی زندگی متمرکز بود. از اواسط سال های 42 تحت تأثیر این شرایط جدید پس از قیام مردمی 15 خرداد، آن سال دولت به تمرکز برنامههای تبلیغاتی و توسعه امکانات ارتباطی توجه خاصی پیدا کرد. به همین دلیل در اواخر همان سال وزارت اطلاعات تأسیس شد و به دنبال آن اقدام برای ایجاد تلویزیون دولتی که در آغاز سازمان تلویزیون ملی ایران نامیده شد و چند سال با ادغام رادیو در آن، عنوان سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران به خود گرفت، شروع شد. در پی این تحولات سازمانهای تبلیغاتی به منظور حفظ و حمایت از حقوق خود و تحکیم اصول همکاری بین افراد صنف و به منظور بهبود وضع خود، اتحادیهای به نام اتحادیه دارندگان سازمان های تبلیغاتی، تشکیل شد. قابل ذکر است اولین جشنواره فیلم های تبلیغاتی نیز در سال 1349 در شیراز برگزار شد.